Inteligencja emocjonalna „obejmuje
zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania i kontrolowania ich,
zdolność samomotywacji, empatii oraz umiejętności o charakterze społecznym.”[1]
„Ojcem
definicji „inteligencja emocjonalna” jest Arystoteles, który w swoim traktacie
o cnocie, charakterze i dobrym życiu wskazał na znaczenie emocji i namiętności,
podkreślając, że istotna jest „odpowiedniość emocji”. Współcześni psychologowie
definiują inteligencję emocjonalną jako właściwe do miejsca, czasu i
okoliczności, a więc inteligentne, używanie emocji. Twórcy terminu – John Mayer
i Peter Salovey – wyodrębnili cztery umiejętności składające się na
inteligencję emocjonalną: umiejętność postrzegania, oceny i wyrażania emocji;
umiejętność zarządzania uczuciami; umiejętność rozumienia własnych emocji i
wiedzy, która z nich wynika i umiejętność panowania nad emocjami.”[2]
Inteligencja emocjonalna podzielona jest na pięć
podstawowych dziedzin:
- Samoświadomość emocjonalna – rozpoznawanie i umiejętność nazwania własnych emocji, rozumienie przyczyn powstawania uczuć. Zdolność rozpoznawania różnicy między uczuciami i działaniami, dzięki temu mamy szansę zapanować nad nimi.
- Panowanie nad emocjami, tak aby były adekwatne do danej sytuacji, która je wywołała. Łatwiej jest zapanować nad złością i znieść frustrację a także wyrażać inaczej złość bez niepotrzebnych bójek. Umiejętność radzenia sobie ze stresem jak i również zmniejszenie niepokoju w stosunkach z innymi oraz mniejsze poczucie osamotnienia.
- Produktywne wykorzystanie emocji czyli zdolność do motywowania się – bierzemy większą odpowiedzialność za siebie, innych oraz wykonane zadania. Lepiej się koncentrujemy i skupiamy uwagę na najważniejszych kwestiach, a dzięki temu nasze wyniki są coraz lepsze. Dzięki większej samokontroli nasza impulsywność maleje .
- Empatia: odczytywanie emocji – osoby posiadające tą zdolność są bardziej wyczulone na subtelne sygnały społeczne, posiadają lepszą zdolność do słuchania innych a dzięki temu dobrze sprawdzają się w zawodach wymagających troskliwości. Umiejętność ta pozwala na rozumienie punktu widzenia innej osoby. Wzrost empatii powoduje wzrost wrażliwości na uczucia innych osób.
- Stosunki z innymi osobami – chodzi tu o umiejętne kierowanie emocjami innych osób przez analizowanie i zrozumienie ich uczuć. Dzięki tej umiejętności ludzie lepiej rozwiązują konflikty i wyjaśniają nieporozumienia a co za tym idzie mają prospołeczne nastawienie oraz harmonijnie współpracują w grupach. Takie osoby są bardziej pewne siebie i zręcznie się komunikują przez to, że są otwarci oraz są nastawieni przyjaźnie do innych.[3]
W ostatnich latach pojęcie
inteligencji emocjonalnej stało się bardzo popularne
i wykorzystywane w zarządzaniu, w szczególności na wyższych stanowiskach menedżerskich. Ludzie inteligentni emocjonalnie nie pozwalają, aby emocje kierowały ich życiem, wykorzystują oni swoje myślenie do kierowania emocjami.
i wykorzystywane w zarządzaniu, w szczególności na wyższych stanowiskach menedżerskich. Ludzie inteligentni emocjonalnie nie pozwalają, aby emocje kierowały ich życiem, wykorzystują oni swoje myślenie do kierowania emocjami.
Twórcami tego pojęcia jest
Salovey i Mayer, przedstawiają następującą definicję:
Inteligencja
emocjonalna obejmuje:
- zdolność właściwego odczuwania, oceniania, a także wyrażania emocji
- umiejętność odkrywania i generowania uczuć
- zdolność rozumienia emocji i wiedzy, która się z nich wywodzi
- umiejętność regulowania emocji tak, żeby skutkowały w emocjonalnym
i intelektualnym rozwoju.[4]
Daniel Goleman, autor wielu
książek związanych z inteligencją emocjonalną twierdzi, że sukces w życiu
zależy od poziomu inteligencji ogólnej, a także przede wszystkim od
umiejętności kierowania i dostosowywania do danej sytuacji własnych emocji.
Według niego „inteligencja emocjonalna to:
- zdolność do dokładnego spostrzegania, oceniania i ekspresji emocji,
- zdolność do wprowadzania się w pożądany stan emocjonalny,
- umiejętność uświadamiania i rozumienia swoich własnych oraz innych ludzi emocji oraz ich akceptowanie,
- umiejętność kontrolowania emocji.”[5]
Daniel Goleman, uważa, że „inteligencja emocjonalna określa
nasze potencjalne zdolności uczenia się umiejętności praktycznych, które
opierają się na pięciu składnikach: samoświadomości, motywacji, kierowaniu
samym sobą, empatii i dobrym układaniu stosunków z innymi osobami.”[6]
„Inteligencja emocjonalna stanowi nabyty
nawyk:
- wykorzystywania informacji emocjonalnych pochodzących od nas samych oraz od innych osób;
- integrowania tych informacji z naszym sposobem myślenia;
- wykorzystywania ich w procesie podejmowania decyzji tak, aby uzyskać odpowiednie rezultaty w określonych sytuacjach oraz w ogóle w życiu”[7]
Inteligencja emocjonalna jest to wykorzystywanie myślenia o
uczuciach w celu kierowania swoim własnym zachowaniem. Takie działanie sprawia,
że możemy lepiej zarządzać swoim życiem, a także nawiązywać lepsze relacje z
innymi.
Inteligencję
emocjonalną możemy przedstawić ze względu na dwa aspekty:
1)
rozumienie samego siebie i swoich celów, a także
intencji, reakcji oraz zachowań
2)
rozumienie innych osób i ich uczuć.
Howard Gardner określił te dwa
aspekty inteligencji, jako:
- inteligencję intrapersonalną – czyli umiejętność stworzenia
precyzyjnego, odpowiadającemu rzeczywistości modelu samego siebie, dostrzeganie
tego,
co dzieje się wewnątrz nas i wykorzystywanie tego dla skutecznego działania - inteligencję interpersonalną – dostrzeganie, co się dzieje wewnątrz innych ludzi, a także tego, co nimi kieruje, pomiędzy nimi i reagowanie na to w odpowiedni sposób;[8]
Rysunek poniżej pokazuje te dwa typy inteligencji połączone
z inteligencją emocjonalną.
Źródło: Stephen N.,
Spencer-Arnell L., Wilson L., Coaching
inteligencji emocjonalnej,
Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010, s. 33
Najważniejsze w inteligencji
interpersonalnej jest posiadanie zdolności do rozróżniania i właściwego reagowania na nastroje, temperamenty, a także
motywacje i pragnienia innych ludzi. Dostęp do własnych uczuć oraz zdolność ich
rozróżniania, a także poleganie na nich w kierowaniu swoim zachowaniem jest kluczem do samopoznania.[9]
Za jeden z głównych wymiarów
inteligencji emocjonalnej, uważa się zdolność nazywania emocji. Kiedy człowiek
wyraża emocje, dostarcza innym informacji o tym, co czuje i jak ocenia sytuację
oraz jakie są jego intencje i zamiary. Dzięki wiedzy czerpanej z ekspresji
emocjonalnej partnerów interakcji można interpretować, a także przewidywać ich
zachowania. Ludzie przez wyrażanie specyficznych emocji, mogą wywołać określone
zachowania innych ludzi: złość może prowadzić do czyjejś uległości, a smutek
może wpływać na współczucie, natomiast wdzięczność nagradzać za okazaną pomoc.
Człowiek przez nazywanie swoich stanów emocjonalnych staje się również zdolny
do tego, aby zrozumieć, co czuje i zwiększyć swoje szanse na zyskanie kontroli
emocjonalnej. Nazywanie emocji i ich rozumienie chroni ludzi przed doświadczaniem
emocji negatywnych i stresu. Gdy ludzie posiadają większy dostęp do swoich
emocji i radzą sobie z ich nazywaniem, tym efektywniejsze są ich wysiłki
zmierzające do utrzymania pozytywnego nastroju. Ważne jest również to, że
zdolność do identyfikowania i kategoryzowania stanów emocjonalnych, a nie tylko
samo ich analizowanie, wiąże się z doświadczaniem pozytywnych emocji i większą
satysfakcją z kontaktów społecznych[10]
Każdy człowiek powinien pamiętać, że poziom inteligencji emocjonalnej może
zmieniać się przez całe życie w wyniku przeżywania nowych doświadczeń oraz
uczenia się pewnych zachowań.
„To właśnie wysoka inteligencja
emocjonalna oraz używanie partnerskiego języka a także łatwość nawiązywania
kontaktów decydują – jak wynika z badań – o osiąganiu sukcesów przez kobiety,
jak również o tym, że zajmują one stanowiska kierownicze. Jednocześnie te
umiejętności są bardzo pożądane we współczesnym zarządzaniu.”[11]
Chciałabym teraz przedstawić, na rysunkach, jakie cechy
charakteryzują kobiety z wysoką inteligencją emocjonalną, a jakie
charakteryzują kobiety z wysokim ilorazem inteligencji.
Opracowanie własne na postawie: http://www.eioba.pl/a1020/inteligencja_emocjonalna
Opracowanie własne na postawie: http://www.eioba.pl/a1020/inteligencja_emocjonalna
„Kobiety w biznesie często stawiają na inteligencję
emocjonalną i na empatię. Dzięki temu lepiej rozumieją swoich podwładnych, co
umożliwia im bardziej płynną i efektywną komunikację opartą na pozytywnych
emocjach. Takie postępowanie jest przez wielu badacz, zajmujących się zagadnieniami związanymi z tak zwanym
miękkim zarządzaniem, zaliczane do umiejętności kluczowych nowoczesnego
menedżera i lidera. Dzięki swej inteligencji emocjonalnej (niektórzy badacze
uważają, że sukces menedżera zależy w 20% od jego ilorazu inteligencji, a w 80%
od inteligencji emocjonalnej) oraz intuicji kobiety skuteczniej potrafią
motywować swych pracowników”[12]
[2] Lisowska
E., Kobiecy styl zarządzania, Helion,
Gliwice 2008, s.113-114
[3] Goleman
D., Inteligencja emocjonalna, Media
Rodzina of Poznań, Poznań 1997, s. 436-437
[4] Krokowski M., Rydzewski P., Zarządzanie emocjami i inteligencja emocjonalna. Vademecum Użytkownika,
Imperia, Łódź 2002, s. 26
[5] Augustynek A., Psychologia.
Jak ślimak piął się pod górę, Difin, Warszawa 2008, s. 102
[6] Goleman D., Inteligencja
emocjonalna w praktyce¸ Media Rodzina, Poznań 2007, s. 39
[7]Neale S., Spencer-Arnell L., Wilson L., Coaching inteligencji emocjonalnej,
Wolters Kluwer Polska.,Warszawa 2010, s. 25
[8] Neale S., Spencer-Arnell L., Wilson L., Coaching inteligencji emocjonalnej,
Wolters Kluwer Polska,Warszawa 2010, s. 25
[9] Celińska-Nieckarz S., Emocjonalny potrafi więcej, „Personel” Nr 10/2000, s. 24
[10] Szczygieł D., Uczucia
na języku, „Charaktery” 11/ 2009, s. 70-71
[11]
Lisowska E., Kobiecy styl zarządzania,
Helion, Gliwice 2008, s.114
[12] Brol
J., Kosior M., Kobiecy styl zarządzania w
Polsce (aspekty społeczno-ekonomiczne), Kobieta i biznes 1-4 2004, s.9-10
http://mistrziq.pl/
OdpowiedzUsuń