W celu omówienia rodzaju emocji,
należy zwrócić uwagę najpierw na to,
że emocje dzielimy na pierwotne i wtórne. Jak zauważa J. Panksepp istnieją trzy kategorie zjawisk o różnym poziome złożoności:
że emocje dzielimy na pierwotne i wtórne. Jak zauważa J. Panksepp istnieją trzy kategorie zjawisk o różnym poziome złożoności:
- Najprostsze reakcje emotywne, prawie automatyczne jak na przykład wstręt, głód, trwają tyle, ile wywołujące je warunki
- Emocje, które mają w swym podłożu pobudzenie tensometrycznych mechanizmów mózgowych, dzięki temu stany i ich konsekwencje mogą trwać dłużej od wzbudzających ich bodźców
- Systemy odpowiedzialne za różne uczucia wyższe, które zostają uwewnętrznione, jako stany subiektywne i przez to można je badać tylko u ludzi.[1]
„Innym przykładem są analizy K. Scherera, który wprowadza
pojęcie emocji modalnych.
Według tego autora kryteriami wskazującymi na „podstawowość”
emocji są:
a) nazwa
werbalna (większość emocji uznawanych za podstawowe ma swoje nazwy we
wszystkich głównych językach świata; badania przeprowadzone w 37 krajach wskazują na istnienie siedmiu podstawowych emocji: gniewu,
strachu, smutku, radości, wstrętu, wstydu i winy. (…))
b) mimiczne
wyrazy emocji
c) sytuacje
wywołujące emocje (to jest określone sytuacje lub zdarzenia wywołują podobne
reakcje w różnych kręgach kulturowych; nie tyle jednak sytuacje są uniwersalne,
ile uniwersalne są wzorce wyrażające ich oceny, znaczenie pewnych wydarzeń dla
człowieka. W tym sensie uniwersalne są pewne strukturalne, transakcyjne cechy
znaczeń sytuacyjnych, jak utrata, niebezpieczeństwo, gratyfikacja,
niesprawiedliwość).”[2]
Natomiast Dan Hill zaprezentował
sześć podstawowych emocji, a każdą z nich dodatkowo rozbił na dwa warianty –
reprezentuje to tabela na następnej stronie, wariant bardziej intensywny
znajduje się w górnym wierszu, a mniej intensywny w dolnym wierszu.
Radość
|
Zdumienie
|
Wściekłość
|
Wstręt
|
Żal
|
Przerażenie
|
SZCZĘŚCIE
|
ZASKOCZENIE
|
GNIEW
|
ODRAZA
|
SMUTEK
|
STRACH
|
Satysfakcja
|
Ciekawość
|
Rozdrażnienie
|
Nuda
|
Melancholia
|
Zmartwienie
|
Źródło: Hill D., Emocjonomika
– wykorzystanie emocji a sukces w biznesie, Dom Wydawniczy REBIS,
Poznań 2010, s. 110
Poznań 2010, s. 110
Podobny podział emocji
przedstawił Plutchik, jednak on przyjął 8 pierwotnych wzorców zachowań. W
porównaniu do podziału Dana Hilla przyjął on zarówno emocje bardziej intensywne
jak i mniej za podstawowe. Tabela poniżej przedstawia podstawowe emocje według
Plutchika oraz jego ich interpretacje.
PROTOTYPWE WZRORCE ZACHOWANIA
|
EMOCJA PODSTAWOWA
|
Inkorporacja – zachowanie związane z pożywieniem lub
akceptacją bodźców ze świata zewnętrznego, korzystnych dla organizmu
|
Akceptacja
|
Odrzucenie – zachowania prowadzące do pozbycia się tego, co
jest szkodliwe, ale już zostało wchłonięte
|
Wstręt
|
Ochrona – zachowanie zmierzające do unikania
niebezpieczeństwa lub szkody, obejmuje wycofywanie się, walkę czy jakąkolwiek
inną formę zwiększającą dystans między organizmem a źródłem zagrożenia
|
Lęk
|
Niszczenie (destrukcja) – zachowanie na rzecz
likwidacji przeszkód uniemożliwiających zaspokojenie potrzeby
|
Gniew
|
Rozmnażanie (reprodukcja) – zachowanie może
przejawiać się w postaci przybliżenia się do innych, związania z innymi,
|
Radość
|
Reintegracja - reakcja na utratę czegoś ważnego
lub przyjemnego, zmierza do odzyskania utraconego obiektu przez szukanie
więzi z nowym obiektem
|
Smutek
|
Orientacja – reakcja na kontakt z obiektem nowym, obcym albo
o nieznanej jeszcze wartości
|
Zaskoczenie
(zdziwienie)
|
Eksploracja - zachowanie zmierzające do
rozpoznania danego środowiska
|
Antycypacja
(oczekiwanie) albo cierpliwość
|
Źródło: Gasiul H., Teorie
emocji i motywacji, rozważania psychologiczne,
Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana
Wyszyńskiego, Warszawa 2002, s. 40
„Na podstawie wyróżnionych cech
emocji (to jest intensywność, bipolarność, podobieństwo) Plutchik zaprezentował
także tak zwaną bryłę emocji (…). Emocje podstawowe znajdują się na
obwodzie koła u góry bryły. Wszystkie emocje rozłożone są według zasady
przeciwstawności (na przykład żal, jako przeciwstawność ekstazy) oraz
intensywności albo pobudzenia (u góry znajdują się emocje intensywne, jak na
przykład wstręt, żal, na samym dole bryły emocje o niskiej intensywności, jak
na przykład nuda). Ponadto emocje ułożone bliżej siebie są bardziej do siebie
podobne.”[3]
podstawowych emocji
- teoria Plutchika
Źródło: Gasiul H., Teorie
emocji i motywacji, rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002, s. 41
Źródło: Gasiul H., Teorie
emocji i motywacji, rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002, s. 42
W celu
poznania emocji pochodnych należy przyjrzeć się wykresowi Sensory Logic, która
rozmieściła podstawowe emocje poziomo i po przekątnej. „Każda z nich jest
rezultatem połączenia dwóch emocji głównych. (…) Na przykład, aby zrozumieć, w jaki sposób powstaje oburzenie, musimy odnaleźć oburzenie w jednym z białych
okienek oznaczających emocje drugiego rzędu. Następnie szukamy odpowiadającej
mu emocji pierwszego rzędu w szarym okienku powyżej na osi poziomej. W tym
przypadku to gniew. Kolejnym zadaniem jest lokalizacja drugiej głównej emocji,
która znajduje się w szarym okienku na lewo od oburzenia. W ten sposób
odnajdujemy zaskoczenie. W rezultacie wykres pomaga spostrzec, że oburzenie
jest swoistą mieszanką gniewu i zaskoczenia. (…) Warto zauważyć, że spośród
trzydziestu wymienionych emocji tylko siedem można zakwalifikować, jako
pozytywne. Dwie inne – zaskoczenie i nostalgia – mają charakter neutralny.”[4]
Źródło: Hill D., Emocjonomika
– wykorzystanie emocji a sukces w biznesie, Dom Wydawniczy REBIS,
Poznań 2010, s. 112
Na podstawie tabeli powyżej
możemy podzielić emocje na wewnętrzne
i zewnętrzne. Emocje wewnętrzne to takie, „które skierowane są do wewnątrz lub wywoływane przez osobę, która ich doświadcza. Mają zwykle związek z samooceną lub sposobem, w jaki reagujemy na zmieniające się okoliczności, opierając się na naszych oczekiwaniach w stosunku do danej sytuacji.”[5] Zaliczamy do nich:
i zewnętrzne. Emocje wewnętrzne to takie, „które skierowane są do wewnątrz lub wywoływane przez osobę, która ich doświadcza. Mają zwykle związek z samooceną lub sposobem, w jaki reagujemy na zmieniające się okoliczności, opierając się na naszych oczekiwaniach w stosunku do danej sytuacji.”[5] Zaliczamy do nich:
- zachwyt – przypływ szczęścia w wyniku nagłej poprawy samopoczucia;
- dumę – wzrost samooceny w rezultacie osobistego lub wspólnego osiągnięcia;
- ponurość – czerpanie perwersyjnej przyjemności z trudnych lub budzących odrazę okoliczności;
- nostalgię – pragnienie powrotu do szczęśliwszej sytuacji;
- poczucie winy – czerpanie przyjemności ze świadomie złego postępowania;
- zakłopotanie – poczucie dyskomfortu w danej sytuacji;
- trwogę – mieszanka zdziwienia, przerażenia i szacunku;
- pogardę – lekceważenie obiektu postrzeganego, jako gorszy;
- posępność – poczucie goryczy i dystansu spowodowane rozczarowaniem;
- żal – cierpienie z powodu popełnionego błędu lub niepowetowanej straty;
- wstyd – dezaprobata dla czyjegoś zachowania;
- rozpacz – utrata nadziei lub wiary w siebie.[6]
Emocje zewnętrzne – „są z kolei
wywoływane przez przyczynę zewnętrzną lub skierowane na zewnątrz – głównie na
inne osoby. Najczęściej wynikają
z zainteresowania pozycją i powodzeniem innych ludzi, szczególnie w celu
w porównaniu z własną sytuacją.”[7] Wśród nich występują:
z zainteresowania pozycją i powodzeniem innych ludzi, szczególnie w celu
w porównaniu z własną sytuacją.”[7] Wśród nich występują:
- ulga – przyjemność z zakończenia lub poprawy nieprzyjemnej sytuacji;
- chęć zemsty – zamiar ukarania, niekoniecznie zrealizowany;
- tęsknota – nadzieja w połączeniu ze smutkiem z powodu nikłej szansy spełnienia pragnienia;
- nadzieja – wiara w spełnienie pragnienia oraz obawa, że tak się nie stanie;
- rozczarowanie – uświadomienie, że wysiłek nie przyniesie spodziewanej nagrody;
- zaniepokojenie – niezdolność uniknięcia czyhającego niebezpieczeństwa;
- rozżalenie – niezadowolenie z czyjegoś powodzenia;
- zawiść – pragnienie tego, co posiadają inni;
- zazdrość – poczucie irytacji związane z utratą uczucia;
- pruderia – przesadna (często fałszywa) przyzwoitość;
- boleść – silne niezadowolenie z powodu wypadków, które pogarszają samopoczucie.[8]
[1] Gasiul H., Teorie
emocji i motywacji, rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002, s. 37-38
[2] Tamże, s. 38
[3] Gasiul H., Teorie
emocji i motywacji, rozważania psychologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002, s. 41
[4] Hill D., Emocjonomika
– wykorzystanie emocji a sukces w biznesie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2010, s. 111-113
[5] Hill D., Emocjonomika
– wykorzystanie emocji a sukces w biznesie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań
2010, s.114
[6] Tamże, s. 113
[7] Hill D., Emocjonomika
– wykorzystanie emocji a sukces w biznesie, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań
2010, s.114
[8] Tamże, s. 113
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz