niedziela, 19 kwietnia 2015

kilka interpretacji postaw



Teraz opiszę trzy pozycje siedzące, które można często zaobserwować wśród osób, które nas otaczają. Na rysunku poniżej mężczyzna z lewej strony obrazka przedstawia pozycję bezsilności lub dużego wyczerpania. Jego sposób siedzenia jest niedbały, a głowa podparta za pomocą palca wskazującego i kciuka. Druga ręka mężczyzny opada, a wyraz twarzy jest smutny.
Rysunek. Postawa bezsilności, półpozytywna i kokietki
Źródło: Collins A., Język ciała gestów i zachowań, Klub dla Ciebie, Warszawa 2003, s. 108-109

Obie kobiety przedstawione powyżej mają splecione nogi, jest to pozycja charakterystyczna wyłącznie dla pań. Kobieta na środku wykazuje pewne zainteresowanie, ale jednocześnie jest pełna rezerwy i zachowuje bezpieczny dla siebie dystans. Z prawej strony znajduje się kobieta, której sposób siedzenia przedstawia postawę kokietki. Jej ręce są opuszczone, a jedno kolano podwinięte i wskazuje ono kierunek jej zainteresowania.[1]
            Żeby móc zinterpretować pozycję siedzącą, czy stojącą należy zwrócić uwagę też na inne gesty, czyli ułożenie dłoni czy też ramion, nóg, a nawet na inne szczegóły takie jak wypuszczanie dymu papierosowego z ust. Na następnych stronach znajduje się kilka rysunków, na których są przedstawione osoby w różnych układach. Dzięki temu będzie łatwiej wyjaśnić i zrozumieć mowę ciała. Na rysunku poniżej po lewej stronie przedstawia mężczyznę, który chce sprawiać wrażenie osoby otwartej i uczciwej – ma otwarte dłonie i stopy wysunięte do przodu, jego marynarka jest rozpięta.
Rysunek. Postawa ciała otwarta, zamknięta i wroga
Źródło: Thiel E., Komunikacja niewerbalna. Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów,
Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 1997, s. 48

Kobieta na rysunku na wcześniejszej stronie prezentuje pozycję wrogą i zamkniętą. Siedzi pochylona do tył na krześle, ma skrzyżowane nogi, a z ramion zrobiła barierę odgradzającą ją od mężczyzny siedzącego naprzeciwko. Lewa dłoń kobiety jest przy twarzy, a jej kciuk prawdopodobnie podtrzymuje podbródek, co świadczy o krytycznym nastawieniu. Jej dłoń jest zaciśnięta w pięść, co sugeruje wrogość. Natomiast mężczyzna siedzący w środku utworzył ze swoich rąk przeszkodę w postaci wieżyczki skierowanej w dół, ostre wierzchołki budowane z palców zdradzają arogancję. Czuje się on lepszy od mężczyzny znajdującego się z jego prawej strony. Nogi tego człowieka są ułożone w pozycji amerykańskiej czwórki, co sygnalizuje gotowość i chęć ataku, jednak jest odchylony do tył to znaczy, że się kontroluje.
            Kolejny rysunek, który znajduje się poniżej widnieją gesty, które pokazują dosyć skomplikowaną sytuację.
Rysunek. Pozycja ciała zainteresowana i agresywna
Źródło: Thiel E., Komunikacja niewerbalna. Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów,
Wydawnictwo ASTRUM, Wrocław 1997, s. 133

Kobieta ma wysuniętą nogę do przodu, a jej stopa jest zwrócona w stronę mężczyzny znajdującego się po lewej stronie obrazka. Podpiera ręce na biodrach, a kciukiem zahacza o pasek, co sugeruje, że jest gotowa na zaloty mężczyzny znajdującego się naprzeciwko niej. Sygnały wysyłane przez kobietę w pełni odpowiadają jej obiektowi zainteresowania, co sugeruje poprawianie przez niego krawatu. Mężczyzna, który znajduje się w środku jest na pozycji przegranej, co również pokazuje jego mowa ciała. Wnętrza dłoni są u niego zakryte, a także symbolicznie opuścił przyłbicę. Mężczyzna ten jest odwrócony od intruza i opiera się o ścianę, co w języku psychologii oznacza „agresję terytorialną”.


[1] Collins A., Język ciała gestów i zachowań, Klub dla Ciebie, Warszawa 2003, s. 108-109

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz